Titireticul

august 29, 2008

Clasicism şi Romantism cu G. Călinescu

După ce am căutat şi dezbătut clasicul şi clasicismul acum câteva posturi, şi am comparat doctrina şi aspiraţiile lui cu cele ale creştinismului, în scop apologetic, voi încerca să fac acelaşi lucru cu romantismul, treptat, având în vedere că e aparent mult mai „zvăpăiat” decât clasicismul, şi are părţi iar, aparent contradictorii – lucru normal, având în vedere natura extremistă a romantismului. Nu pot garanta succesul acestei încercări – but, hey it’s worth a try! . Voi începe prin a cita în acest post pe G.Călinescu, în aceeaşi din aceeaşi carte – Clasicism, Baroc, Romantism de G.Călinescu, Matei Călinescu, Adrian Marino, Tudor Vianu, Editura Dacia, Cluj 1971, unde a atins într-un fel excelent după părerea mea, diferenţa dintre aceste 2 curente….chestii (că nu le putem limita doar la nişte simple curente).

” Nu există în realitate un fenomen artistic pur, clasic ori romantic. Racine e şi clasic şi romantic. Clasicismul elin e şi clasic, şi romantic. Romantismul modern e şi romantic, e şi clasic, şi nu e vorba de vreun amestec material de teme, influenţe tradiţii căci nu ne punem pe teren istoric, ci de impurităţi structurale.

Clasicism-Romantism sânt două tipuri ideale, inexistente practic în stare genuină, reperabile numai la analiza în retortă ”

Buuuun…aflu (aflăm?) ce am ştiut deja, sau nu am ştiut dar ni se pare logic. Clasicul şi romantismul reprezintă nişte modele teoretice, intangibile. Cineva care ar vrea să le urmeze ca filosofie de viaţă, ar ajunge la o mare dezamăgire, văzând că sunt nişte modele incomplete, şubrede, întrepătrunse, cu graniţe foarte slabe, atât la stânga, cât şi la dreapta (presupunând că ştim care e stânga şi care e dreapta).

Să vedem modelul teoretic a unui om clasic/romantic:

”  Individul clasic este utopia unui om perfect sănătos trupeşte şi sufleteşte, „normal” (slujind drept normă altora), deci „canonic „.

Individul romantic este utopia unui om complet „anormal” (înţelege excepţional), dezechilibrat şi bolnav, adică cu sensibilitatea şi intelectul exacerbate la maxim, rezumând toate aspectele spirituale de la brută la geniu. Expresiile trebuiesc luate într-un sens cu totul literar, evitându-se confuzia cu patologia medicală. ”

Avem punctul de start. Textul de mai sus se explică pe sine însuşi. Continuăm:

<< Din punct de vedere sanitar, eroul clasic e „sănătos” cu o sănătate însă de tipul gladiator care presupune o insuficienţă a antenelor nervoase.

Romanticul, se ştie, este maladiv, infirm, tuberculos, nebun, orb, lepros (cităm suferinţele „clasice” ale romanticului) atribuindu-i-se utopic o complexitate senzorială şi sufletească mai mare decât aceşti bolnavi o au în realitate.

Trupeşte, eroul clasic e „mai mare”, fără expresie clară, adâncă, de o oarecare asprime lapidară. Clasicismul a cultivat îndeosebi arta statuară, unde se eviă din motive tehnice ridiculul dimensiunilor reale. Eroul clsic este în acelaşi timp un semizeu ori un rege cu ascendenţă divină (Achille) încât iluzia de „mai mare” este canonică, inerentă formulei dignităţii umane, caracteristică clasicismului. [..]

Eroul romantic e cocoşat, orb, şchiop, etc. sau în fine niciodată „normal” frumos, ci de o frumuseţe stranie, de o delicateţă maladivă. [..]

Sub raportul vârstei, clasicul are o unică vârstă incertă, de tânăr perfect dezvoltat ( vârsta lui Achille). Romanticul e foarte tînăr (13-14 ani femeia) sau foarte bătrân.

Trei sânt profesiile clasicului: rege, păstor, vânător sau, mai bine ziss, una singură, de rege care păstoreşte şi vînează (războiul e implicat).

Sânt clare acum motivele de ordin speculativ pentru care istoria confirmă preferinţa în romantism pentru profesiile următoare: proletar, călugăr, student, militar, puşcăriaş, marinar, nobil, doctor , savant, femeie uşoară, bufon, călău, vrăjitoare etc. [..]

[..], clasicul e un om ca toţi oamenii (canonici, normativi, nu reali), romanticul e un monstru în toate: un monstru de frumuseţe sau de urâţenie, de bunătate ori de răutate, ori de toate acestea amestecate. [..]

Clasicul are o percepţie de sine ştearsă, e obiectiv, mod de a spune că nu se distinge de categoria lui ideală, romanticul are un stentiment de sine acut subiectiv, de unde orgoliul.

Clasicul tratează o unică sau unice teme, doar uşor variate. Romanticul caută ineditul.

Clasicul „imită” modelele. Romanticul „intentează”.

Clasicul aplică „reguli”, e „preceptistic. Romanticul e independent, revoluţionar. [..]

Clasicul cultivă stările clare, logice; Romanticul, stările de noapte, ilogice. >>

Pg. 11-18, passim.

Cred că e destul 🙂

Clasicismul este opus romantismului, şi reprezintă, din punctul de vedere al excentricităţii, ideologic, 2 poli, dar în interiorul romantismului există iar poli, din punct de vedere estetic. Sper să mă (ne ajute) citatele acestea, împreună cu încă o doză de „field work” să reperăm pilonii filosofici, ideologici ai romantismului, şi să încercăm să-i „izolăm” cât mai pur, avându-l aici comparat cu clasicul, să nu-i lăsăm să se întrepătrundă în mintea noastră cu idei clasice.

6 comentarii »

  1. Toate ideile care au fost expuse mai sus sunt detul de originale si unice in felul sau.Mi-au placut foarte mult.M-au impresionat mult,deoarece este ceva deosebit si este pentru prima data cind citesc asa lucruri in ceea ce priveste romantismul si clasicismul.Este ceva neordinar si sunt de acord suta la suta cu fiecare cuvint si idee redata mai sus.BRAVO autorului acestei pagini!

    Comentariu de Victoria — februarie 8, 2009 @ 3:14 pm

  2. @Victoria:
    „BRAVO” lui George Calinescu :). Eu doar am transcris ce a facut el, cu minore comentarii in introducere si incheiere, si prin cuprins.

    Comentariu de titirez — februarie 9, 2009 @ 4:00 pm

  3. Foarte interesante ideile, si cum ai imbinat citatele cu ideile tale. Bravo !

    te-as ruga te rog, daca poti sa imi trimiti si mie Clasicism,romantism,baroc de G calinesc, am nevoie pentru un Studiu de caz si ma zbat sa-l gasesc pe net, dar fara nicio sansa. Ti-as fi recunoscatoare !

    Comentariu de Tinkerbell — septembrie 21, 2009 @ 6:41 pm

  4. buna! aveam nevoie de o prezentare urgenta a paralelei dintre clasicism si romantism intr-o maniera mai inedita……mi-a fost de mare ajutor!!!! sincer:bravoooooooo, bravooooooo!! foarte interesant!!!!

    Comentariu de anemona — noiembrie 21, 2010 @ 7:07 pm

  5. Buuna ! As avea si eu o mare nevoie sa ma ajuti .. in privinta cu Clasicismul,Romantismul, Baroc de G. Calinescu .. sa povestesc despre ele .. si sa caut despre ele dar nu gasesc nicaieri si daca ai putea sa ma ajuti , am termen pana maine sau sambata .. Te rog mult .

    Comentariu de Diana — aprilie 18, 2013 @ 5:46 pm

  6. m-ai salvat! multumesccc

    Comentariu de mersiccc — noiembrie 17, 2013 @ 12:04 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un comentariu

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com.